• natachahulsebosch_slide1.jpg
  • natachahulsebosch_slide1b.jpg.jpg
  • natachahulsebosch_slide2.jpg
  • natachahulsebosch_slide3.jpg
  • natachahulsebosch_slide4.jpg

Rijksstudio award 2017 entry

 

 

Klik hier voor de awardentry in PDF

1701 spel RIJKSMUSE uhm 1 1701 spel RIJKSMUSE uhm 2 1701 spel RIJKSMUSE uhm 21701 spel RIJKSMUSE uhm 21701 spel RIJKSMUSE uhm 2

 

 

Deelname
Het liefst maak ik de wereld mooi en mensen blij. Ik doe talloze projecten als grafisch ontwerper en kunstenaar en ik ben altijd bezig met beeld, kleur en vorm. In het ‘Rijks’ kom ik tot rust, door al het pracht binnen te laten. Dit keer dacht ik bij de Rijksstudio award, laat ik dit jaar toch ook eens meedoen en dus tijd voor mezelf maken. Honderd ideeën verder en uiteindelijk een keuze gemaakt, ben ik samen met mijn jongste zoon, Jazzton uitgekomen op een kennisspel met veel kunstwerken en topstukken uit het museum. Jazzton heeft meegedacht met de spelregels van het kennisspel en het uitzoeken van de beelden. In de kerstvakantie hebben we het spel compleet gemaakt, het concept is dus vers van de pers.Het Rijksmuseum is een eindeloze bron van inspiratie op het gebied van vorm en kleur, ik wilde ook iets maken dat bij anderen de interesse zouden wekken voor het Rijksmuseum.Het rijksmuse..uhm..?-spel is een combinatie van het testen van je kennis, het verzamelen van je eigen collectie met daarbij een een element van spanning.

 

Ontwerp en vormgeving
Uitgangspunt was dat het spel ook daadwerkelijk geproduceerd kan worden. In gedachte lag het spel al in de museumshop. Daarnaast moest het spel ook echt gespeeld kunnen worden. Dat was nog best een uitdaging, want ik ben grafisch ontwerper en geen ‘spelbedenker’. Het spel moest bovenal visueel aantrekkelijk zijn en daarmee de interesse wekken om naar de kunstkaarten te kijken (en daarmee ook wellicht aanleiding zijn om het kunstwerk ook daadwerkelijk in het Rijksmuseum te gaan bekijken).
Om het spel te winnen, moet je een collectie verzamelen met de grootste waarde. Dat spel-element maakt dat iedere zijn best zal doen om zoveel mogelijk mooie en waardevolle kunstwerken te willen verzamelen. Met behulp van Photoshop, Illustrator en Indesign heb ik alle spelelementen en verpakking vormgegeven, met gebruik van zoveel mogelijk kunstwerken uit het ‘Rijks’. Deel van het spel is winnen van munten en het veilen van kunstwerken. Dat kan met behulp van ‘Rijksmunten’.

 

Het spel: rijksmuse..uhm..?
Het spel bestaat 100 kunstkaarten, verdeeld over 4 categorieën. Hiermee zijn er in totaal 20 collecties van 5 kaarten.
In de eerste ronde is het de bedoeling dat je vragen beantwoord over het kunstwerk dat is afgebeeld op de kaart. Hiermee kun je ‘Rijksmunten’ verdienen. Als de vragen zijn beantwoord mag je de kaart houden: het begin van je collectie! Als alle kaarten op deze manier over de spelers zijn verdeeld, begint de tweede ronde.
Tijdens de tweede ronde moet je je collectie(s) compleet gaan maken. Dit kan je doen door kunstwerken te ‘veilen’ die je zelf niet wilt behouden en te bieden op kunstwerken die anderen ter verkoop aanbieden. Op deze manier ontstaat een wedstrijd waarbij iedereen een collectie gaat verzamelen met een zo groot mogelijke waarde. (De uitgebreide spelregels zitten in de speldoos).